Live

We love English

Azi trebuie sa stii engleza, “by default”, punct. Nu stii engleza, nu te angajezi intr-un loc decent, cam asa sta treaba. Oricum saracuta noastra limba romana, care ramane o comoara este adesea periclitata, exact cum am facut eu in prima propozitie, pentru ca pana mea, am ajuns sa ma fac inteleasa atunci cand fac asa. Insa tu, cel care abia stii o boaba, ar trebui sa te abtii si mai intai sa iti cunosti limba cu care te-ai nascut, apoi daca esti destept o inveti si pe a doua si pe a treia, daca vrei. Nu sunt rea, sunt realista.

Azi, nu mai spunem “apropo” care si asta vine din franceza pare-mi-se, folosim foarte des “by the way”. E mai simplu…cred. Iar daca inainte cand auzeam vreo prostie, adica ceva “wow” spuneam si noi “Ce ma?”, ei bine acum ne-am reprofilat pe “Really?”. Hai ca-i “funny” :))

“Foreign-ul” cuvant “misto” a devenit “cool” si e mai bine asa, eu chiar cred ca e mai bine asa, suna mai melodios. Adica uite “Ce mistooo!” si “Cat de cool!”, nu-i asa ca vezi un “improvement”? :)). Dar si “misto” e de cand lumea si in continuare are notorietate in vocabularul oricarui roman.

Mie imi place ca acum ne salutam cu “Hello!” cu toate ca “Buna!” sau “Salut!” (in general la masculi) n-au nici ele nimic, sunt “ok” cum s-ar zice. Aaaa si “ok-ul” asta, e atat de abuzat intr-o conversatie romaneasca incat copiii nostri (ai astora care inca nu ii avem) vor crede cel mai probabil ca provine din limba romana si ca, de ce nu, l-a folosit pana si Stefan cel Mare (am dat si eu un exemplu, nu-mi sariti in cap).

Eram odata cu un grup de prieteni, cand la un moment dat unul dintre ei ma intreaba cum o cheama pe o tipa. Eu nu stiam exact si am zis “Florina, something”. Prietenul meu si-a dat seama ca nu trebuie sa fie sigur ca pe fata o cheama “Florina”. In romana cum as fi zis? Probabil “Cred ca Florina.” Neah, e mai “cool” “something”.

Azi, stiti si voi, nu mai purtam ecuson ci “badge”. Asta nu-mi place. “Badge”, ce-i ala “badge”?

Educatoarele nu le mai spun copiilor “Strangeti jucariile!” ci “Pick up all the toys!”, iar copiii stiu despre ce e vorba si se apuca sa stranga jucariile. Pai daca ei de mici aud asta?

Cand cineva palavrageste pe langa tine si nu mai termina o data, ca esti si tu curios sa afli “the main subject” ii spui rastit “Get to the point!”. Daca te intelege sau nu, e treaba lui.

Astia inteligenti tin “speech-uri”, ce discurs, s-a dus, iar acum se tin cursuri de “public speaking”. Actorii inainte isi citeau scenariul, acum citesc “script-ul”, iar daca cineva ti se pare ca e de pe alta planeta nu-i mai spui “aiurit” sau “cu capul in nori” ca il jignesti, ii spui si tu acolo “flower-power”, e o expresie mai sensibila. Eu folosesc destul de des “flower-power”.

Si ca sa incheiem, “in week-end” mergem la “shopping”, unii dintre noi si la “second-hand”, apoi “postam” pe Facebook poze cu ce ne-am cumparat. Ne construim si o casa si ne uitam la tv in “living-room”, sau daca nu mai avem chef ne jucam putin pe “computer”. De asemenea, dupa cina, ne anuntam familia ca am promovat la serviciu si astfel avem un nou “level”. Stii, treci de la “level-ul” 1 la urmatorul.

P.S. Stiu ca sunt multi cei care sunt contra unor astfel de exprimari, iar poate ca articolul de fata nu este destul de documentat, dar trebuie sa recunoastem cu totii ca limba engleza a intrat in vocabularul majoritatii nu pentru ca asa vrem noi, ci pentru ca aceasta limba se promoveaza intens prin orice forma sau cale. Eu zic sa nu ne mai agitam, o lasam asa cum e pentru ca daca tu vii la mine si imi impui sa vorbesc o limba pur romaneasca, uite ca eu nu vorbesc, eu fac ce vreau pana la urma si asta e si ideea. Hai, va rog, nu fiti “”hateri” :))!

Bye! 😉

Un gând despre „We love English

Lasă un răspuns

